اکوتوریسم آذربایجان غربی

باتصمیم قبلی به مدت8روزشروع به سفری به شمال غرب وغرب ایران نمودیم که طی آن چیزهای زیادی فهمیدم.باطبیعت وفرهنگ زیبای شهربه شهربوکان وسقزومهابادآشناشدم.البته آخرین  بار3سال پیش رفته بودیم که به اندازه امسال برایم جذابیت نداشت.سعی برآن داشتیم تاروستاهای موردعلاقه مان راهم ببینیم ازجمله روستای شرفکند، حاجی کند، سردرآباد، خراسانه،علم آبادوترغه و....

ازدماوندکه حرکت کردیم تصمیم برآن بودابتدابه بوکان برویم.شهری که بسیاردوستش دارم وبه حقیقت مردمش رامی ستایم.البته تمام خلق کرد دوست داشتنی ومهربان هستندمانندسایراقوام ایرانی.اماخونگرمی ومهمان نوازی کردهاشایان ستایش است.لازم نیست که حتماآشناباشندتامهمان خانه شان شوی...همین بس که بی اندازه مهربان ودوست داشتنی هستند. خلاصه ازدماوندمسیرهابدین شرح بود:

دماوند←تهران← کرج ←قزوین ←زنجان ←دیواندره ←بیجار← سقز← بوکان ← مهاباد.

که مدت زمان 8ساعت رادرراه بودیم.البته ناگفته نماندکه ازغارکرفتوکه در پست  (‌ http://matinfar20.persianblog.ir/post/90/)  بدان به تفصیل پرداخته ام نیزبرای دومین باربازدیدکردیم وبه بازارقدیمی سقزهم رفتیم.البته وقت بسیارمحدودبودوزودبایدبه همه جا سرمی زدیم تااین 8روزبرای دیدن جاذبه های طبیعی ودیدن دوستان واقوام کفایت نماید.

وقتی به شهربوکان نزدیک شدیم گرمای شهرراباتمام وجودحس می کردم وازصمیم قلب خوشحال بودم که به دیدن دوستان قدیمی واقوام خواهیم رفت.خوشحال بودم ازهمه چیزکه می توانست برای من خاطره انگیزباشد...

یک روزباخانواده وسایردوستان  به غارسهولان رفتیم که درپست   ( http://matinfar20.persianblog.ir/post/170/) توضیحاتی درباره آن داده ام.که واقعاازجاذبه های بکرطبیعت است.بعدبه روستای حاجی کندرفتیم که دوست پدرم یک باغ سیب وآلودرآن جاداشت...واقعاتحسین برانگیزبود...دراین فصل سال آلوچه روی درخت بود!!!ازهمه زیباترپیرمردی بودکه درآن باغ بودکه سن ایشان به105سال می رسید(پدرمحترم وگرانقدردوست بابا).روستای حاجی کندیادآورخاطرات بسیاری برای مابود.......واقعاطبیعت زیبایی داشت.البته به گفته باباطی این23سال کلی تغییرکرده وخیلی ازسرسبزی هاراازدست داده....متاسفانه نیزارهاوباغات انگورخشکیده بود...امابااین اوصاف بازهم سبزوزیبابود...کوه های اطرافش چشم آدمی راخیره می کرد...عجب روزی بود...یادش بخیر...لحظه به لحظه رافیلم گرفتم که نکندچیزی یادم برود...ازآن طبیعت،ازآن مردم باصفا....ازآن کوه هاکه شاهدهمه وقایع بوده اندوهنوزایستاده بودند....

عصرساعت7دوباره به روستای سردرآبادبرگشتیم وپس کمی استراحت سوارماشین شدیم وبه امیرآبادبوکان رفتیم وشب بادوستان به مقبره هنرمندبزرگ کردماموستاحسن زیرک رفتیم همجواربامقبره قاله مره (آقای قادرعبدالله زاده) بود.ازآنجاشهربوکان کاملادیده می شد...شب بودودیدن چراغ های منازل درشب بسیارجالب بود...گویی شهرراچراغانی کرده بودند.یک روزهم به چوه ره ش(کوه سیاه) رفتیم که بسیاردیدنی بودوهمه شهرزیرپای مابود. تصمیم داشتیم ازبرده زرد هم دیدن کنیم وازمقبل هنرپژوه کوهنوردعزیزوارجمندکرد هم یادی کنیم که متاسفانه فرصت محدودبودواین امکان وجودنداشت.درطی این سفرسعی کردم لحظه به لحظه رادرخاطرم ثبت کنم تابدانم که کیستم وبه کردبودن وایرانی بودنم ببالم .

بسیاری ازدوستان پدرم واقعابه مالطف داشتندوطی این مدت همواره ماراهمراهی نمودندتاواقعااین سفربه یادماندنی شود.اماترجیح می دهم نامی ازآنهانبرم...چون ممکن است نامی ازقلم بیفتدوموجبات ناراحتی دیگردوستان شود.دراین سفرعکس های زیادی تهیه کردم که به زودی آنهاراروی وبلاگم قرارخواهم داد.

آنقدرخوش گذشته بودکه هیچ یک ازاعضای خانواده قلباً علاقه ای به بازگشت نداشتیم...امابایدبرمی گشتیم ...هنگام برگشت فقط گریستیم ازاینکه می بایست دوستان راترک می گفتیم وباآن طبیعت زیباوفوق العاده وداع می کردیم....بایدباتمام آن هاخداحافظی می کردیم...

درزیراسامی مکان های دیدنی بوکان رانام می برم که واقعادیدنی هستند:

ü     غار روستای قلعه‌چی نزدیک بوکان

ü          غار کول‌آباد میان بوکان و میاندوآب

ü          غار مکری در روستای خراسانه

ü          غار کونه‌کوتر در روستای ینگیجه بوکان (سهولان)

ü         ایوان سنگی روستای آغجیوان

ü         قلعه سنگی روستای سماقانفرهادتراش دارای 3 اطاق سنگی

ü         جلگه سردرآباد ( دره سرسبز سردرآباد)

ü        «حه‌وزه‌ گه‌وره‌« چشمه‌ بزرگ آب و استخر دیدنی بوکان

ü        مسجد جامع حمامیان

ü       مقبره حسن زیرک

ü       اطاقهای سنگی روستای بی‌بی‌کند دارای حدود 14 اتاق سنگی

ü      پارک ساحلی بوکان

ü      پارک کوی محمدیه ( معروف به پارک حسن زیرک)

ü       گنبدسردار(مقبره سردار عزیزخان)

ü      سد بوکان

ü      کوه باستانی ترغه

ü     تفریحگاه «کیوه رش»

ü

لیلا

[گل]سلام خسته نباشی گلللللللللم...مرسی...روز شما هم مبارک باشه [ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل] [ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل] [ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل] [ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل] [ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل] [ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل] [ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل] [ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل][ماچ][گل]

سپیده محمودیان

سلام خانم متین فر[گل].[گل]حسابی دلم برای شماتنگ شده[بغل] خوشحالم که فرداصبح می بینمت[لبخند]. به همه سلام برسون. بای[خداحافظ]

هومن

ساخت خانه های طرح مسكن مهر در بزرگترین پارك جنگلی دماوند در اقدامی شگفت انگیز بزرگترین پارك جنگلی دماوند برای ساخت خانه های طرح مسكن مهر تخریب می شود. این جنگلكاری پیش از این قرار بود به پارك جنگلی تبدیل شود و احداث امكانات مربوطه نیز از قبیل آلاچیق و سرویس بهداشتی در آن آغاز شده بود اما در سال گذشته این فعالیتها متوقف شد و در پی آن تابلوهایی با عنوان زمینهای طرح مسكن مهر و طرح مسكن 99 ساله در كنار آن نصب شد. بنابر گزارشها هم اكنون قلع و قمع درختان این پارك جنگلی آغاز شده است. جنگلكاری مذكور به مساحت بیش از 500 هكتار در محل ورودی شهر دماوند، در جاده فیروزكوه از سمت بومهن قبل از گیلاوند واقع است و در سال 1374 توسط شهرداری دماوند با همكاری اداره منابع طبیعی دماوند انجام شده است. گونه اصلی استفاده شده سرو نقره ای بوده و گونه های همراه زبان گنجشك، سنجد، بادام، سرو خمره ای نیز به چشم می خورند.

لیلا

گلم میگم اگه دانشگاه باز نشده بود همچنان به سفرتون ادامه می دادینااااااااااااا[چشمک] اینطور که معلومه حسابی خوش گذشته[نیشخند] انشاا... همیشه ی همیشه شاد باشیییییییییی[[بغل]میدونی که فردا صبح بیکارم مثل هفته پیش!! اگه کاری نداشتی میام پیشت[قلب]می بینمت پس...فعلا[خداحافظ][گل]

هومن

http://www.aftab.ir/news/subcategory.php?id=38 آخرين اخبار محيط زيست

به دليل ساخت و سازهاي بي رويه 200 كيلومتر از سواحل مازندران قابليت صيادي ندارد به علت ورود پساب‌هاي صنعتي و كشاورزي به رودخانه‌ها و برداشت بي‌رويه شن و ماسه به ذخاير ماهيان درياي خزر آسيب‌هاي جدي و جبران‌ناپذيري وارد شده است. رئيس هيات مديره اتحاديه تعاوني‌ ماهيگيران پره مازندران با اشاره به اين كه 330كيلومتر از درياي خزر در مازندران قرار دارد، گفت: 200 كيلومتر از اين سواحل قابليت صيادي ندارد. طول ساحل جنوبي درياي خزر حدود 990 كيلومتر و سهم مازندران را 330 كيلومتر عنوان كرد و گفت: از اين مقدار حدود 100 كيلومتر در محدوده شركت تعاوني‌هاي پره استان قرار دارد. تعاوني‌هاي صيادي سالانه حدود 10 هزار تن ماهي استخواني را از دريا استحصال و به بازار عرضه مي‌كنند. وي با بيان اين كه حدود 200كيلومتر از سواحل استان قابل استفاده براي صيد نيست، ساخت و سازهاي بي‌رويه و پيشروي آب دريا را يكي از چالش‌هاي پيش‌روي صيادان عنوان كرد

4bokan

دوست عزیز بسیار ممنون از لطف شما نسبت به بوکان.متاسفانه علیرغم اینکه از بوکان در شبکه های ماهواره ای و رسانه های کردستان بعنوان مهمترین شهر کردستان ایران( از نظر سیاسی و خصوصا هنر و ادبیات) یاد می شود اما در ایران و برای ایرانیان شهری بسیار ناشناخته است که دلیل آن هم بایکوت خبری بوکان از سوی رسانه های حکومت است.ضمن اینکه جلوه های انسانی و اجتماعی بوکان بسیار مهمتر از جاذبه های طبیعی آن است و ای کاش در مطلبتان به این موضوع هم اشاره میکردید.

همشهری

سلام. بسیار ممنون از حسن نیت شما نسبت به شهر و آبادی ما لطفا به وب سایت من هم سر بزن

مهران رسولیان

سلام باعث افتخار ما کردهاست که با یک مهمان ایرانی یاهرشخص دیگری که به شهرهای کردستان(آذربایجان غربی) بیاید باافتخار ازش پیشوازی بکنیم مخصوصاشما توریست محترم. من خیلی خوشحال شدم که شخص محترمی مثل شما به کردستان آمده واز آنجادیدن کرده است.البته بانه ومهاباد جزو همه ی قشنگی های کردستان که نیست.شما اگه دوست دارید بهار سال جدید یعنی 1390به شهر قشنگ سردشت که به نظرمن یکی ازقشنگ ترین شهرهای کردستان محسوب میشه ،بیاید ودر آنجا به یکی از قشنگ ترین روستاهای کردستان که اسمش بیوران است دیدن بفرمایید،همچنین آبشارشلماش که یکی از قشنگ ترین آبشارهای کردستان محسوب میشه ودرفصل بهار یکی ازقشنگ ترین آّبشارهاست .آها،یادم رفت اینو بگم که دریکی ازمنطقه های سردشت یعنی ربط،محلی وجود داره که درآنجاسرچشمه ای هست که آب ازدرون زمین بیرون آمده و تبدیل به سنگ آهکی میشود.این سرچشمه اسمش سرچشمه گراوان است.ولی یه چیزی بهت بگم دوست عزیز که این منطقه هایی که برات شرح دادم فقط درفصل بهار به آدم لذت و نشاط و آرامش میده