جاده ابرهمچنان به پیش می رود.

 

سبزپرس – گروه منابع طبیعی؛ بهار فرجی: جاده ابر بدون داشتن مطالعات علمی و دقیق زیست محیطی همچنان پیش می رود و قدرتی در استان قادر به متوقف کردن آن نیست.

  علی جلالی، رییس اداره جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در گفت وگو با خبرنگار سبز پرس در سمنان با بیان این مطلب افزود: رسانه ها اعلام کردند که استاندار سمنان 6 کیلومتر دیگر از جاده ابر را افتتاح کرده و چهار کیلومتر دیگر آماده بهره برداری و 15 کیلومتر آن کلنگ زده شده است و تمام این ارقام نشان از ساخته شدن این جاده در دل جنگل همیشه مه آلود و نادر ابر در شهرستان شاهرود استان سمنان دارد.
او گفت: مطالعات اولیه این جاده به تایید اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نرسید؛ چون طرح از نظر علمی بنیان قوی نداشت و رد شد. اما مسوولان،این طرح را که شاهرود را به علی آباد کتول در شمال وصل می کند تایید و اجرا کردند.
  جلالی با ابراز نارضایتی از اجرای این طرح افزود: در مطالعات این جاده، راهکاری برای برخورد با جاده لغزنده و مه همیشگی منطقه و نیز سست بودن خاک آنجا برای جاده سازی و شیب های تند ارایه نشده است ؛ ولی متاسفانه طرح هر روز بدون اصول پایه ای جاده سازی پیشرفت می کند.
  رییس اداره جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: جاده ابر یکی از دیدنی ترین و زیباترین جنگل های استان و کشور است که در نوع خود بی نظیر ندارد؛اما این جاده سازی باعث افزایش ساخت ویلا و مشکلات اجتماعی و اقتصادی فراوانی در منطقه خواهد شد.
  این صدمات پس از تکمیل شدن جاده نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت؛ چرا که ساخت ویلا یعنی وارد شدن پول بیشتر و افراد راحت طلب به منطقه و از بین رفتن اقتصاد چوپانان که در آن مناطق به چرای دام های خود می پرداختند.


او گفت: چونانان نمی خواهند مراتع خود را در پایین دشت ها از دست بدهند و با ساخت این جاده نیز موافق نیستند و مردم عادی نیز تمایلی به جاده ای که فقر و مشکلات اجتماعی حاصل از شهرنشینی را به آنان هدیه می کند ندارند.
   
پنج جاده به شمال کشور
رییس اداره جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه شهرستان شاهرود و استان سمنان در کل با داشتن پنج راه به شمال کشور نیازی به این جاده ندارد، تصریح کرد: پول در محیط زیست نیز حرف اول را می زند و زمانی که پای پول به میان کشیده می شود دیگر کاری از انجمن های مردمی و علاقه مندان و دوستداران طبیعت بر نمی آید.
   جلالی افزود: جاده ها همیشه اولین تخریب کننده های محیط زیست در کشور ایران بوده اند؛ چراکه جاده سازی در ایران از دلایل پیشرفت در کشورهای جهان سوم محسوب می شود در حالی که تخریب جنگل ها و ساختن جاده، ایجاد فضاها و جنگل های مصنوعی مانند تخریب گسترده جنگلها بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا، نوعی خیانت بزرگ به جنگل های بکر و دست نخورده ایران است که سرتاسر اروپا به دلیل تنوع زیستی موجود در آن آرزوی چنین جنگلی را در سر می پرورانند.

 

 

/ 27 نظر / 18 بازدید
نمایش نظرات قبلی
مهرگان

[ناراحت]چه انتظاری باید داشت

فراز

باسلام از مطالبتون زیاد استفاده کردیم خوب بودند و همچنین در مورد تبادل لینک به ماخبر ندادین دوباره به وبلاگ ما سر بزنین.باتشکر تیم رباتیک فراز[گل]

فریده

همیشه به یاد داشته باشید: هیچ چیز غیرممکن نیست، اگر شما با تمام وجود خواستار آن باشید.

لیلا

سلام عزیزم.خوبی؟ رفتی شمال غرب کشورو حسابی داری میگردیااااا... خوش بگذره...زود برگرد که ببینیمت[ماچ][گل]

محمد

جشنواره "دوستداران یوزپلنگ در یخاب" مکان : کاروانسرای شاه عباسی شهر ابوزیدآباد (25 کیلومتری شهرستان کاشان از توابع شهرستان آران و بیدگل) زمان : جمعه 10 مهرماه 1388 ساعت 12-5/8 صبح

سمانه خرم

سلام خانم متین فر. [گل]

جواد

شمااصلا شناختی ازاین مکان ندارید وخائنی بیش نیستید دراین مسیر هیچ درخت صنعتی یافت نمی شود وجاده هم برای حفاظت منابع ملی نیاز میباشد اگر دراین جنگل اتش سوزی اتفاق افتاد برای امداد نیاز به یک جاده اسفالته می باشد که سریعتر اتش سوزی مهارشود

جواد

شمااصلا شناختی ازاین مکان ندارید وخائنی بیش نیستید دراین مسیر هیچ درخت صنعتی یافت نمی شود وجاده هم برای حفاظت منابع ملی نیاز میباشد اگر دراین جنگل اتش سوزی اتفاق افتاد برای امداد نیاز به یک جاده اسفالته می باشد که سریعتر اتش سوزی مهارشود